Social media in Nederland

Wereldwijd zijn er honderden sociale netwerken. Maar hoe kies jij voor jouw bedrijf de juiste social media in Nederland?

Belangrijkste sociale netwerken in Nederland

Dit zijn de meest gebruikte social media in Nederland:

Facebook: 8,4 miljoen Nederlandse leden


Wil je je naamsbekendheid vergroten en je doelgroep interactief bereiken? Zet dan Facebook in. Facebook is het nummer 1 sociale netwerk wereldwijd. Gebruik Facebook om:

  • Je bedrijf online te profileren
  • Betrokkenheid te creëren
  • De dialoog aan te gaan

Twitter: 1,3 miljoen Nederlandse leden


Twitter wordt ook wel een microblog genoemd. In berichten van maximaal 140 tekens deel je eenvoudig en snel nieuws met je volgers. Ook is Twitter handig voor het opdoen van kennis en interactie met andere Twitteraars. Bovendien heeft Twitter een positief effect op je score in Google. 

LinkedIn: 4 miljoen Nederlandse leden


LinkedIn is ’s werelds grootste zakelijke online netwerk. Op LinkedIn onderhoud je contact met zakelijke relaties. Dit netwerk biedt je de mogelijkheid om je te profileren als expert binnen je vakgebied. LinkedIn is ook ideaal voor het uitwisselen van kennis, ideeën en het deelnemen aan discussies.  

YouTube: 8,6 miljoen unieke bezoekers per maand in Nederland


Onder het motto ‘Broadcast Yourself’ upload, deel en bekijk je video’s op YouTube.  Elke minuut wordt er maar liefst 72 uur aan videomateriaal geüpload. YouTube video’s werken als echte conversie boosters. De voordelen van YouTube voor jouw bedrijf:

  • Extra service door je doelgroep te informeren en/of te entertainen
  • Vergroting van naamsbekendheid
  • Verbetering van vindbaarheid in zoekmachines


YouTube is vooral handig om verslagen van events, reviews, productdemonstraties, instructievideo’s of campagnes te plaatsen.

Google+: 800.000 unieke bezoekers per maand in Nederland


Met de Google+ bedrijfspagina’s communiceer je met klanten, prospects en zakenpartners. Je deelt ze gemakkelijk op in aparte ‘kringen’. Google+ draagt bij aan de vindbaarheid van je website. Per maand brengen gebruikers maar 3 minuten door binnen dit netwerk. Dus veel activiteit is er nog niet.

Pinterest: 429.000 unieke bezoekers per maand in Nederland


Pinterest is een visueel online prikbord, waarop afbeeldingen en video’s geprikt worden. Pinnen noem je dat. Volg prikborden, reageer, re-pin en like afbeeldingen. Omdat Pinterest draait om visualiteit, is het belangrijk dat je iets visueels laat zien rondom je bedrijf. Op dit netwerk zijn vooral vrouwen actief. Mode, make-up, koken, styling, schoonmaken: allemaal onderwerpen die het goed doen.

Bron: Marketingfacts

Upcoming social media in Nederland

Naast de meest gebruikte social media zijn er nog veel meer opkomende sociale netwerken. Denk aan Instagram, Vine en Tumblr. Wij volgen deze ontwikkelingen op de voet.

Meer weten over social media in Nederland?

Wij vertellen je alles over social media in Nederland en de netwerken die passen bij jouw bedrijf. Neem nu geheel vrijblijvend contact met ons op voor meer info.

Wil je weten wat je mist?
Of bel 058 216 44 65

Wij houden je op de hoogte over alle handige social media trends

Welk sociaal netwerk zet jij zakelijk het meest in?